Friday, May 4, 2012

DOMATES SOSUNDA HODAN SARMASI

(Türkçe tarif asagida. For the recipe of stuffed borage leaves in tomato sauce, please click here)
 

domates sosunda hodan sarmasi
Hodan kavurması yaparken hodanın yapraklarının bir kısmını da sarma yapmak için ayırdım. Sarmasını yapma fikri Sofra dergisinin yıllar önceki bir sayısını karıştırırken aklıma geldi; gerçi o tarifte verilen iç malzemeleri kafama pek yatmadı. İnternette de etli ve bulgurlu bir kaç hodan sarması tarifi gördüm ama hiç biri pek cazip gelmedi ; ben de o yüzden kendi iç malzememi kendim hazırladım :-)

Sarma yaparken fotoğraf çekmiştim ama hiç birisi net olmadığı için buraya koyamadım; bunu özellikle belirtiyorum çünkü yaprakların bazıları inanılmaz büyüktü; ve çoğunun da ortasından geçen sert damarları vardı. Bunlara uyguladığım işlemi aşağıda detaylı anlatmaya çalıştım.

Benim için bu denemenin sonucu muhteşemdi! Eğer kıymayı buzluktan çıkartıp çözdürmemiş olsaydım daha sonra misafire çıkartmak için buzluğa atardım ama bir sonraki sefere diyorum! 

Malzemeler (3 – 4 kişilik)
20 – 25 adet hodan yaprağı

hodan yaprağı












İç malzemesi için:
150 gr. Kıyma
Bir avuç dereotu, ince kıyılmış
Bir avuç maydanoz, ince kıyılmış
Bir avuç çeçil peyniri, doğranmış (isterseniz kaşar ya da dil peyniri de kullanabilirsiniz ancak daha çok eriyecekleri için miktarını bol tutmayın az tutun)


peyniri ince dogradim











Bir yumurta
Bir çay kaşığı pul biber
2 kaşık mısır unu
1 kaşık zeytinyağı (kıymanız yağsız ise)
Arzuya göre tuz 
1 dis sarimsak, dövülmüs
Domates sosu için:
1 kaşık tereyağı
1 diş sarımsak, doğranmış
2 – 3 domatesin püresi (kışlık domates püremden göz kararı kullandım)
Tuz
1 kaşık nar ekşisi

Yapılışı:
  1. Önce yaprakları buharda 4 – 5 dakika pişirdim. Siz dilerseniz yaprakları kaynar suya batırıp çıkartma yöntemini de kullanabilirsiniz.
  2. Yapraklar damarlı yerlerinden ortadan ikiye katlayıp bıçak yardımıyla yaprağı zedelemeden damarlarını temizledim.  Çok büyük yaprakları aşağıda kalan sivri uçlarının üç parmak yukarısına gelecek şekilde kestim. Diğer kalan parça daha büyük olduğu için damarın geçtiği yerden ikiye bölerek yaprakları bu şekilde kullandım.
  3. İç malzemesini karıştırıp özdeşleşmesi için biraz yoğurdum.
  4. Yaprakların damarlı kısmına içi yerleştirmek için uzun yerlerinin en üst kısmına hazırladığım içten parçalar kopartarak yerleştirdim; iç malzemesine elimle biraz kalem şekli verdim. Daha sonra üst kısmını için üzerine kapattım; yanlarını da yine katlayıp rulo yaptım. Malzemeler bitene dek bu işlemi gerçekleştirdim.
  5. Dolmaları düdüklümün buharda pişirme özelliğini kullanarak 15 – 20 dakika buharda pişirdim. Alternatif olarak teflon tencerede de az suda pişirebilirsiniz.
  6. Domates sosu için bir tavada tereyağını ve tereyağının yanmaması için damlattığım bir damla zeytinyağını ısıttım. Doğramış olduğum sarımsakları bir iki dakika bu yağda çevirdim. Domates püresini ekleyip düşük ateşte sos kıvamını bulup rengi değişene dek pişirdim. Nar ekşisini ekleyip altını kapattım.
  7. Servis için: sarmaları tabağa alıp üzerine domates sosunu gezdirip servis yaptım. 

3. adim - Iç karisimi (peynir ve yumurta eklenmemis hali)
5. adim

6. adim

7. adim - sarmalari tabaga alip üzerine domates sosu gezdirin
domates sosunda hodan sarmasi

No comments: