Tuesday, March 13, 2012

BORANI

(Türkçe tarif asagida. For the borani recipe please click here)

Borani
Uzun zamandir pazara çik(a)miyorduk ve nihayet geçen Cumartesi tesrif ettik :) Pazarcilarin gözü yollarda kalmis olacak ki “abla nerelerdeydiniz” diye sormadan edemediler – hep ayni yerden alisveris yaparak su koskoca sehirde bir nebze esnaf – musteri iliskisi yasamak da hos tabii.

Baharin bir türlü gelmemesinden tevekkeli bir iki çesit hariç pek ot göremedim malesef. Bir bag pazi aldim; uzun zamandir pazi yemiyoruz. 

Ilk fikrim aslinda soganla çevirip üzerine yumurta kirip sonra sarimsakli yogurtla afiyetle yemek idi ancak daha sonra belki baska birsey bulurum diye düsünerek internetteki tariflere bir göz atmak istedim. Daha sonra iki ayri sitede birbirinden azicik farkli olarak verilmis Urfa iline ait borani tarifiyle karsilastim. Daha önce internette gördügüm bazi borani tarifleri bu yumurtali soganli tarifi veriyordu; ancak belli ki Urfa iline ait borani tarifi biraz daha degisik ve biraz daha mesakkatli. Urfa’nin boranisinde pazi yapragi kullanilmiyor sanirim; en azindan gördügüm tariflerin ikisi de sadece pazinin ince kiyilmis sapiyla yapiliyordu. Bir de bakliyat ile (nohut vebörülce), parça et ve ufak bulgur köfteleri (bir tarifte etle ve isot gibi baharatlarla yapiliyordu, tam Urfa usulü :) digerinde de etsiz sogan, karabiber ve tuzla yapilmis bulgurköfteleri ) pisiyordu. 

Ben her zamanki gibi tarifi kafama göre uyarladim. Evimde parça etim olmadigi için bulgurlu misket köfteyi kiyma ile yaptim; ancak köftenin içine bir de ceviz de çekip kattim :) Dilerseniz es geçebilirsiniz; ancak gerçekten cevizle denemenizi tavsiye ederim zira muhtesem oluyor :) Ben yemegi sadece pazi sapina indirgemeyip pazinin yapraklarini da ince kiyip son asamada yemege ekledim. Tarifin birinde köfteler yagda kizartiliyordu; digerinde haslaniyordu tabii ki kizartmayi aklimdan bile geçirmedim bile ben de :) Ha bir de, bulgur köftesini soganla yaptigim için ayrica sogan eklemedim; rahatsiz etmeyecegini düsünüyorsaniz asagidaki tarife bir orta boy sogan daha ekleyip bu sogani pazi saplariyla birlikte çevirebilirsiniz.

Tarifin detaylari asagida; afiyet ve muhabbetle...


Malzemeler (5 – 6 kisilik)
1 demet pazi, saplari ve yapraklari ayrilmis ve ince ince kiyilmis

pazi yapragi
pazi yapragini kiyiyoruz

pazi kökü

pazi kökünü kiyiyoruz





















200 gr kiyma
1 adet iri sogan, rendelenmis (ya da robottan geçirilmis)

sogani rendeliyoruz (ya da robottan geçiriyoruz)














2 yemek kasigi kisirlik bulgur
Bir avuç ceviz; ince çekilmis (toz gibi olmamali tabii ki ancak asiri büyük de olmamali)
Bir orta boy tencereyi üzerinde uç parmak kalacak sekilde dolduracak kadar su
1 kasik tereyagi, bir damla zeytinyagi
100 gr haslanmis nohut (bir gece oncesinden suda bekletmis olarak haslayin)

nohut












100 gr haslanmis kuru börülce (bir gece öncesinden suda bekleterek haslayin)

kuru börülce











Yeteri kadar tuz ve karabiber
Pulbiber
Sosu için: Pulbiber ve tereyagi yakabilirsiniz
Sosu için: sarimsakli yogurt

Yapilisi:
  1. Bulguru, sogani, kiymayi, tuzu ve karabiberi bir kaba alip iyice yogurun ve misket büyüklügünde toplar yapin (bir bardak suya parmak batirarak çok daha kolay sekil veriliyor; harç ele yapismiyor)
  2. Suyu tencereye alin ve kaynatin. Su kaynadiktan sonra misket köfteleri suya ekleyip kaynatin ve daha sonra altini kisarak köfteleri pisirmeye devam edin. Bu arada üzerinde toplanan köpügü de temizlemeyi ihmal etmeyin zira bu etin zehirli kismi.
  3. Bir tavada tereyagi ile zeytinyagini isitip ince kiydiginiz pazi saplarini yumusayincaya dek çevirin.
  4. Pazi sapini ve bakliyati köfteye ekleyip 5 – 10 dakika kaynatin.
  5. En son pazi yapraklarini ekleyip 3 – 4 dakika daha kaynatip altini söndürün. Benim pazi yapraklarini ekledikten sonra kaynatma islemini kisa tutmamin nedeni pazi yapraklarini tamamen öldürüp karartmaktan ziyade sebze olarak biraz diri olarak tüketmenin daha saglikli oldugunu düsünmem.
  6. Tereyaginda pul biber ve sarimsakli yogurt ile servis yapabilirsiniz! Ben pulbiber kismini es geçip sarimsakli yogurtla servis yaptim.

1. adim - misket köfte

3. adim - pazi kökünü soteliyoruz

Borani

No comments: